۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

پاسخ به برخی از کامنتها

قبل از هرچیز باید عنوان کنم پس از اینکه فهمیدم بلاگر فاقد امکان پاسخ دهی به کامنتها (بطور جداگانه زیر هر کامنت) است خیلی عصبانی شدم! (قابلیتی که فرضا پرشین بلاگ دارد) از این به بعد سعی می کنم در مطالبی جداگانه در برابر برخی از کامنتهای دوستان که حس می کنم نیازی به پاسخ دادن دارند، جوابگو باشم. مطلبی که در این پست به کامنتهای آن می پردازم "درباره استقلال هنری" است.
در پاسخ به "شاهین" که مطلب را پر از اسامی خاص و ظاهرا خسته کننده دانسته است، عرض می کنم که هدف من در چنین مطالبی ممکن است تحلیل یک موضوع، جریان و یا سبک هنری باشد. میتوانید تصور کنید در این شرایط ارائه توضیح در مورد تمامی هنرمندان و اسامی خاص ذکر شده در نوشته، تا چه حدی حجم آن را افزایش می دهد. عمیقا دوست دارم که دوستانی مثل شاهین همچنان خواننده این وبلاگ باشند، اما با توجه به محدود بودن زمان خودم و مهمتر از آن خوانندگان عزیز وبلاگ می توانم استفاده از سایتهایی را که بخشهایی مختص ارائه بیوگرافی افراد و گروههای هنری را در خود دارند، به دوستان توصیه کنم. نمونه هایی از این سایتها را در قسمت لینکهای بلاگ در دسترس قرار داده ام (که سرآمد آنها Wikipedia است) و بمرور سایتها و وبلاگهای دیگری را که اطلاعات مناسبی در این زمینه ارائه می دهند، در این بخش قرار خواهم داد.
در پاسخ به "مهرداد" و دوست ناشناسی که با تقسیم بندی فیلم و موزیک و ... به دو دسته اثر هنری و محصول مخالفند باید عنوان کرد که هدف من چنین طبقه بندی جزم اندیشانه ای نبوده است بلکه قصد داشتم تا دو سوی مخالف را نشان دهم که قطعا گروههای در بین این دو حالت نیز قرار می گیرند. اتفاقا در مطالب بعدی که چارچوبهای آن در ذهنم آماده است، خواهید دید که چطور بسیاری از سبکها و جریانات هنری که در ابتدا باتفاق آرای منتقدان و مخاطبان بعنوان اثر هنری صرف قلمداد شده اند، بمرور زمان تغییر ماهیت داده اند و نیز در بسیاری موارد این مرزبندی تا حد زیادی مخدوش شده است. در جواب مهرداد باید گفت که هنر فقط خلاقیت نیست اگر چه که نگاه خلاقانه همیشه ملاک محکمی برای هنری بودن یک اثر بوده است. و صد البته موارد بسیار دیگری نظیر آنچه که "داوود" عزیز در مورد عمق و وسعت بخشیدن به مفاهیم در آثار هنری برشمرده است، از جمله این ملاکها هستند. امیدوارم دوستان عزیز متوجه شده باشند که نوک پیکان من به سمت چه جور محصولاتی است.
همچنان از کامنتهای شما که مهمترین انگیزه من برای ادامه دادن به نوشتن است، سپاسگزارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر