۱۳۹۲ آبان ۶, دوشنبه

در مرگ اسطوره



این آقا، امروز مُرد.

می دانم که خیلی هاتان او را نمی شناختید و خیلی از مردم دنیا، حتی دوستداران موسیقی، او را نمی شناختند. 

"لو رید" امروز مرد تا یکبار دیگر به چشم خود ببینیم مرگ یک اسطوره چقدر می تواند ساکت و بی سر و صدا اتفاق بیفتد. که مرگ او چند سالی بود که اتفاق افتاده بود. همان موقع که آلبوم مشترکی با متالیکا بیرون داده بود که حتی یک مرتبه گوش دادن به آن تا آخر طاقتی فراتر از تصور میخواست، همان موقع انگار نفسهای آخرش را به گوش می شنیدیم. 

همان موقع اما زیر لب زمزمه می کردیم که اینها، تمام این سکته های قوی و ضعیف، هرگز نمی تواند خدشه ای بر چهره اسطوره بیندازد. اسطوره – اسطوره راستین - وقتی که اسطوره شد، هیچکس، حتی خودش هم نمی تواند تیشه به ریشه خودش بزند. که او، دیگر تنها نبود. آلبومهایش، در دهه شصت و هفتاد، شاید تنها به اندازه چند هزار نسخه خریدار داشت. اما هر کس که خرید، و به جان خرید، یک گروه راک درست و حسابی تشکیل داد. و همه برگهای او که نه، ریشه های او شدند که پایش را در خاک محکمتر می کردند. 

و این تاثیر او بود، شگرف تر و ژرف تر از آنچه که به چشم بیاید. و دیرپاتر از تمام آنهایی که نامشان را هزاران بار شنیده اید. فقط اسم کسانی را که او را در شروع یا در بلوغ کارشان موثر دانسته اند، ردیف می کنیم و مو بر تن هامان راست می شود.  

می خواست بماند، و این میل به ماندن، شمشیر دو لبه ای بود. گفته بود: در مذهبی که من دارم، مهمترین فریضه گیتار زدن است. و گفته بود: هستی من ریشه در سیمهای گیتارم دارد. 

نمی دانم... شاید دیشب، اندکی پیش از اینکه قلبش بایستد تصمیم گرفته بود دیگر گیتار نزند. و قلبش به عهدِ بسته وفا کرد. و ایستاد.

Lou Reed (1942 – 2013)

۳ نظر:

  1. موزیک لو رید و "ولوت آندرگراند" نه شبیه بیتلز و رولینگ ستونز بود و نه شبیه موزیک لدزپلین یا فلوید. و اساسا به همین خاطر موزیک‌شون در ردهٔ آرت راک و اکسپریمنتال راک دسته بندی شده. اگه دیوید بووی هست، اگه نیک کیو هست و اگه سبک ایندی راک هست به خاطر لو رید و "ولوت اندرگراند"ه.
    ل

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. موافقم. جستجوی ریشه های ایندی راک قطعا با رسیدن به لو رید و ولوت اندرگراند ختم می شود. ارزشی که موسیقی راک برای شخصی مثل لو رید یا جان کال (دیگر عضو موثر ولوت اندرگراند) داشته و دارد کاملا متفاوت است با چیزی که در پینک فلوید و بیتلز (به رغم ارزشهایشان) می بینیم. یعنی در مورد لو رید، مهمترین و شاید تنها اولویت موسیقی است.
      و به اعتقاد من در چنین مواردی مهم نیست که چه برچسبی (Progressive یا هرچیز دیگر) روی آن موسیقی خورده باشد، خود موسیقی است که سخن می گوید.

      حذف
  2. متن احساساتی خاص خود ما ایرانیها، که با اطلاعات ناقص و کممون توی یه قوطی کبریت نشستیم و هر روز یه خدا برای خودمون درست میکنیم و قربون صدقه اش میریم ! اصلا عجیب نیست که یک حکومت ایدئولوگ و توتالیترین کاملا به ما مسلط شده. لو رید شخصیت بسیار مهمی توی عرصه موسیقی بود اما جوری زندگی کرد که از امثال شماها به دور بمونه. مرگش هم بسیار پر سر و صدا بود و تمام خانواده موسیقی بهش ادای احترام کردن. حالا شما اون موقع کجا بودی معلوم نیست. احتمالا داشتی سریال های جم تیوی رو نگاه میکردی. یه کمی این اسطوره بازی رو بذاریم کنار ببینیم توی دنیای موسیقی چی میگذره. کاری که لو رید و ولوت آندرگراند کردند جلوتر از زمانش بود. شاید این پیغام خوبی برای همه ما باشه که بجای دست و پا زدن توی نوستالژی و از همه چیز قهرمان و خدا و اسطوره ساختن کمی هم رو به جلو نگاه کنیم.
    این آقای پوریا هم فرمودند وجود دیوید بووی بخاطر لو رید و بندش هست که این هم درست نیست. بووی قبل از لو رید کارش رو شروع کرد.

    پاسخحذف